Topklas voor gevorderden 

Toe aan een volgende stap in je schrijven? In de topklas werk je in een kleine groep aan je manuscript of een langer verhaal, terwijl je bij elke schrijfronde nauwkeurige feedback krijgt van de docent en je medecursisten. Je krijgt inzicht in je pluspunten én je verbeterpunten, krijgt grip op de kern van je verhaal, en leert tegelijkertijd van andermans struikelblokken. Bovendien maak je kennis met een professioneel redacteur, die aan het einde van de cursus jouw langere verhaal of fragment eveneens onder de loep neemt en van uitgebreide feedback voorziet – zowel op papier als mondeling in de laatste les. Is er interesse in uitgave van je werk, dan hoor je dat ook. Je maakt dus kans op een rechtstreekse ingang bij een literaire uitgeverij - wie weet wordt jouw boek straks uitgegeven!

Opzet van de cursus

LES 1: In de eerste les pitch je jouw idee voor je verhaal of boek. In 5 à 10 minuten vertel je waar je over wilt schrijven. Je krijgt direct feedback van docent Janneke Jonkman, die je plan kritisch onder de loep neemt. Als je al een synopsis* hebt liggen (niet langer dan 1 A4’tje), word je verzocht deze van tevoren aan de docent te mailen, zodat deze ter plekke van advies en commentaar wordt voorzien.

LES 2: Je krijgt vanaf nu steeds twee weken de tijd om verder te schrijven aan hetzelfde fragment  - maximaal 4000 woorden -, of je mag steeds een nieuw fragment of hoofdstuk inleveren van diezelfde lengte. Iedere les krijg je uitgebreid feedback. Er wordt verondersteld dat je de techniek van het schrijven al kent en kunt toepassen, maar waar nodig zal deze aan de hand van de teksten opnieuw aan bod komen. In les 2, 4 en 5 krijgen bovendien steeds 2 cursisten de kans om een onderwerp aan te kaarten waar ze meer over willen weten, iets waarmee je nog worstelt in je verhaal of een techniek waar je vragen over hebt. Naar aanleiding daarvan volgt een groepsgesprek en krijg je specifieke uitleg of input van de docent. 

LES 3: In les 3 stelt redacteur Jasper Henderson zich voor en vertelt hij waar hij zoal op zal letten bij het meelezen. Hierna heb je nog drie lessen de tijd om zijn tips te verwerken.

LES 4: In deze les onder meer weer een groepsgesprek aan de hand van twee ingebrachte onderwerpen.

LES 5: In deze les weer een groepsgesprek aan de hand van twee ingebrachte onderwerpen. In les 5 krijg je tevens een laatste maal feedback van docent Janneke Jonkman. Binnen een week stuur je je eindverhaal of fragment van jouw keuze (max. 4000 woorden) naar redacteur Jasper Henderson, die het van commentaar zal voorzien.

LES 6: Deze les wordt geleid door Jasper Henderson (en begeleid door Janneke Jonkman), die ieders werk zal bespreken. Je krijgt een eerlijk oordeel waar je echt verder mee kunt. Er is een nauwe samenwerking met uitgeverij Lebowski (o.a. bekend van Stoner): als er interesse bestaat, kun je worden uitgenodigd om verder te praten. Garantie op uitgave van je werk bieden we niet, wel een helder inzicht in waar je staat als beginnend schrijver. De les wordt feestelijk afgesloten in het café, waar we kunnen napraten.

Docent

De topklas wordt geleid door docent Janneke Jonkman en redacteur Jasper Henderson.

Data

Houd de website in de gaten om op de hoogte te blijven van een volgende topklas.

Locatie

De workshop vindt plaats in Amsterdam.

Inschrijven 

INTERESSE EN WIL JE MEER INFORMATIE? MAIL NAAR INFO@DESCHRIJFTUIN.NL

De topklas is bedoeld voor cursisten die de prozacursus bij de schrijftuin hebben gevolgd, of cursisten die ergens anders een basiscursus creatief schrijven hebben gevolgd. Om een bepaald niveau te garanderen, werken we met een selectie. Stuur naast je aanmelding een verhaalfragment (max. 2000 woorden) naar info@deschrijftuin.nl. Indien je niet de prozacursus bij de schrijftuin hebt gevolgd: vermeld in enkele zinnen waar je eerder les hebt gehad en wat je schrijfervaring is. Binnen twee weken hoor je of je in aanmerking komt voor de cursus. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.

Je inschrijving is defintief na betaling. Bij inschrijving gelden de algemene voorwaarden

*Tip

Wil je van tevoren een synopsis schrijven, zorg dan deze maximaal 1 A4 is. De synopsis is een beknopte samenvatting van je idee, het verhaal in grote lijnen, zonder details, inclusief het einde (dit in tegenstelling tot flaptekstsen en dvd-hoezen waarop het einde meestal niet wordt verteld). Zorg in elk geval dat je karakters er duidelijk in genoemd en geschetst worden en probeer duidelijk te maken welk conflict het verhaal ontwikkeling geeft. Zet er een (werk)titel boven. Eventueel kun je een premisse toevoegen: een zin die de boodschap van de film samenvat in één zin en die je kunt baseren op de volgende formule: x leidt tot y. Of voeg een tagline toe: een samenvatting van je verhaal in één kernachtige zin.

Quotes

‘Mooie mix van techniek, meedenken over verhaallijn en enthousiasmeren. Schrijven is een vak - hier word je je niet alleen van bewust, maar ook in bekwaam.’
Bas van der Velde, 2017

‘Ik zou deze cursus zeker aanraden bij eenieder die al wat schrijfervaring heeft opgedaan en inspiratie heeft voor een verhaal. Plan voldoende tijd in om te schrijven en durf te delen waar je tegen aanloopt. Verder is het belangrijk om ook de verhalen van de overige cursisten met aandacht te lezen. Op die manier kun je goed feedback geven en tegelijkertijd ook leren van de processen van je medecursisten. Tijdens de cursus krijg je veel individuele aandacht voor je verhaal en feedback waar je echt verder mee kunt. Je raakt geënthousiasmeerd door de betrokkenheid en de vooruitgang die je maakt. Dat Jasper het eindresultaat leest maakt deze cursus extra waardevol en bijzonder. Tijdens de twee cursussen die ik bij de schrijftuin heb gevolgd, heb ik mijzelf echt met stappen vooruit zien gaan. Ik was soms wat onzeker over mijn schrijven en dankzij de topklas heb ik dit grotendeels kunnen loslaten. Ik ga zeker verder met schrijven.’
Myrthe Kooij, 2017

‘Een heel goede en leerzame cursus; je moet echt enige kennis hebben (uit de eerste cursus), je leert ook veel van elkaar. De extern redacteur vond ik heel goed, erg leerzaam.’
Alexandra Holscher, 2017

‘Veel individuele aandacht, serieuze toonzetting in een ontspannen ambiance, nuttige bijdrage van extern redacteur. Het was weer top, Janneke, veel dank!’
Marieke Soons, 2015

‘Vriendelijke sfeer, open houding van de medecursisten, en het is overduidelijk dat je voor iedere cursist veel tijd uittrekt. Zowel bij het lezen van de verhalen als bij de bespreking ervan. Je laat merken dat je alle verhalen met interesse leest en er goed over nadenkt, wat mij als cursist vertrouwen geeft. Dank je wel voor de cursus, ik heb er (weer) enorm veel van geleerd, en zou hem ook aan anderen aanbevelen. Sterker nog, dat heb ik al gedaan!’
Guido Goudswaard, 2015

‘Je leert enorm veel van elkaar. Je leert beter schrijven. Je leert het verschil tussen schrijven en schríjven.’
Marie-Jose Zondag, 2015

‘De opzet is goed en jouw kennis van schrijven is gewoon heel erg goed en scherp. Jouw aandacht voor iedereen is ook heel goed en je feedback zeer waardevol. En ja: ik heb nu een veel beter beeld van mijn zwakke en sterke punten. De aanwezigheid van Jasper is een prima trekker en bonus.’
Martijn Vroemen, 2015

right_book_img1right_book_img2right_book_img3right_book_img4right_book_img1right_book_img2right_book_img3right_book_img4right_book_img1right_book_img2right_book_img3right_book_img4